CASE: Auto delen – Dégage

Dégage onderzocht tijdens de design en innovatiesessies van de Green Deal Huren en Delen hoe ze gebruikersengagement kunnen aanwakkeren om zo de bekendheid en toegankelijkheid van autodelen te vergroten. Op deze manier willen ze bijdragen aan duurzamere en hechtere gemeenschappen.
Uitdagingen bij het balanceren van vraag en aanbod

Dégage is een ledenorganisatie die particulier kosten delend auto- en fietsdelen aanbiedt in Vlaanderen en Brussel. Dégage is actief in meerdere wijken. De balans tussen vraag en aanbod varieert en ze botsen op het thema ‘groei’. Er zijn wijken waar het aantal auto-eigenaars groter is dan het aantal ontleners, en vice versa. Daarnaast vraagt een grotere werking meer vrijwilligers.

Kansen voor gemeenschapsvorming en duurzaamheid

Steden en gemeenten streven naar sterkere sociale netwerken en meer groene openbare ruimte in woonbuurten. Het autodeelmodel van Dégage kan hieraan bijdragen door het aantal auto’s op straat te verminderen en buurtbewoners met elkaar te verbinden.

Strategieën voor groei en gebruikersbetrokkenheid

Het experiment heeft als doel om te testen hoe de groei van een autodeelorganisatie kan gestimuleerd worden door huidige gebruikers lokaal te engageren en nieuwe leden aan te trekken. Dégage neemt de customer journey onder de loep en bekijkt verschillende mogelijkheden om auto-eigenaars aan te trekken.