Factoren die het potentieel van technologie voorspellen
Volgens de Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT)(2) zijn er 4 factoren die een cruciale rol spelen in de acceptatie en het gebruik van technologie:
- Performantieverwachting De mate waarin men verwacht dat technologie hen zal helpen om bepaalde taken efficiënter en effectiever uit te voeren.
- Inspanningsverwachting De mate waarin men verwacht dat het gebruik van technologie gemakkelijk en zonder veel moeite zal zijn.
- Sociale Invloed De mate waarin men gelooft dat belangrijke anderen (zoals vrienden, familie of collega’s) denken dat ze de technologie zouden moeten gebruiken.
- Faciliterende Condities De mate waarin men gelooft dat de nodige middelen en ondersteuning (zoals technologie, infrastructuur en kennis) beschikbaar zijn om het gebruik van de technologie mogelijk te maken.
De tweede versie van dit model (UTAUT2) voegt drie extra factoren toe, specifiek gericht op consumentenadaptatie van technologie(3).
- Hedonistische Motivatie (Hedonic Motivation) De mate waarin men gelooft dat het gebruik van de technologie plezierig of leuk zal zijn.
- Prijswaardering (Price Value) De mate waarin men gelooft dat de voordelen van het gebruik van technologie opwegen tegen de kosten (inclusief geld, tijd en moeite).
- Gewoonte (Habit) De mate waarin het gebruik van de technologie geïntegreerd is in het dagelijks leven en als vanzelfsprekend wordt ervaren.
Toepassing van UTAUT voor jouw deel- of huurinitiatief
In een aantal sectoren werd de relevantie van het UTAUT model aangetoond, zoals de gezondheidszorg(7), e-government(8), mobiel internet(9), bedrijfssystemen(10) en mobiel bankieren en apps(11). Ook in de context van huur- en deelinitiatieven kan het toegepast worden om de aanvaarding en het gebruik van technologieën in te schatten . Denk daarbij aan technologieën zoals:
- Community platformen en marktplaatsen (Sharetribe, Near Me, Tiger, …)
- Reservatie- en agendasystemen (Cheqroom, Booqable, … )
- Betalingssystemen en digitale portomonnee’s (Stripe, Paypal, Mollie, …)
- Predictieve analyse en slimme prijsbepaling (PriceShape, Pricing Co Pilot, …)
- Beoordelings- en reputatiesystemen (Trustpilot, Reviews.io, …)
- Tracering, geolocatie en GPS-technologie (Cheqroom, Booqable, Twintag, …)
- Digitalisatie van productkenmerken en/of logistieke flows (Twintag, UNDO, …)
- Slimme toegangscontrole en beveiliging (RFID, NFC, …)
- Slimme lockers (Bringme, Eurobox, Olssen, …)
Overweegt jouw organisatie om een bepaalde technologie te implementeren?
Met onze checklist helpen je op weg om zicht te krijgen op de UTAUT factoren. Zo kan je goed afwegen hoe zinvol het is om de technologie al dan niet te implementeren.