Leer het potentieel van technologie voor jouw huur- en deelinitiatief voorspellen

Overweeg je om je deel- en huuraanbod slimmer te maken met behulp van technologie? Wees er dan zeker van dat je klanten, medewerkers, partners en/of andere betrokkenen er ook klaar voor zijn.

De kans dat nieuwe technologieën met succes worden toegepast in organisaties en de verwachte ‘return on investment’ opleveren, is volgens onderzoek lager dan 30%(1). In de loop der tijd hebben diverse modellen en theorieën van uiteenlopende academische strekkingen geprobeerd om de acceptatie en toepassing van technologie te begrijpen en voorspellen. Empirische vergelijking van de verschillende modellen leidde tot de ontwikkeling van een overkoepelende theorie die de sleutelelementen uit verschillende strekkingen verenigt. In dit artikel vatten we ‘m samen en helpen we je ermee op weg.

Factoren die het potentieel van technologie voorspellen

Volgens de Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT)(2) zijn er 4 factoren die een cruciale rol spelen in de acceptatie en het gebruik van technologie:

  1. Performantieverwachting De mate waarin men verwacht dat technologie hen zal helpen om bepaalde taken efficiënter en effectiever uit te voeren.
  2. Inspanningsverwachting De mate waarin men verwacht dat het gebruik van technologie gemakkelijk en zonder veel moeite zal zijn.
  3. Sociale Invloed De mate waarin men gelooft dat belangrijke anderen (zoals vrienden, familie of collega’s) denken dat ze de technologie zouden moeten gebruiken.
  4. Faciliterende Condities De mate waarin men gelooft dat de nodige middelen en ondersteuning (zoals technologie, infrastructuur en kennis) beschikbaar zijn om het gebruik van de technologie mogelijk te maken.

De tweede versie van dit model (UTAUT2) voegt drie extra factoren toe, specifiek gericht op consumentenadaptatie van technologie(3).

  1. Hedonistische Motivatie (Hedonic Motivation) De mate waarin men gelooft dat het gebruik van de technologie plezierig of leuk zal zijn.
  2. Prijswaardering (Price Value) De mate waarin men gelooft dat de voordelen van het gebruik van technologie opwegen tegen de kosten (inclusief geld, tijd en moeite).
  3. Gewoonte (Habit) De mate waarin het gebruik van de technologie geïntegreerd is in het dagelijks leven en als vanzelfsprekend wordt ervaren.
De mate waarin deze 7 factoren de acceptatie en het gebruik van technologie kunnen voorspellen, wordt bovendien beïnvloed door persoonlijke factoren (leeftijd, geslacht en ervaring).(4) Hoewel de sterkte van de relaties kan variëren, blijken deze factoren tenslotte robuust over verschillende culturen heen.(5) Tenslotte benadrukt UTAUT de rol van sociale invloed en faciliterende condities. Daarmee benadrukt het model het belang van contextuele analyse bij het promoten en/of implementeren van een technologie.(6)

Toepassing van UTAUT voor jouw deel- of huurinitiatief

In een aantal sectoren werd de relevantie van het UTAUT model aangetoond, zoals de gezondheidszorg(7), e-government(8), mobiel internet(9), bedrijfssystemen(10) en mobiel bankieren en apps(11). Ook in de context van huur- en deelinitiatieven kan het toegepast worden om de aanvaarding en het gebruik van technologieën in te schatten . Denk daarbij aan technologieën zoals:

  • Community platformen en marktplaatsen (Sharetribe, Near Me, Tiger, …)
  •  Reservatie- en agendasystemen (Cheqroom, Booqable, … )
  • Betalingssystemen en digitale portomonnee’s (Stripe, Paypal, Mollie, …)
  • Predictieve analyse en slimme prijsbepaling (PriceShape, Pricing Co Pilot, …)
  • Beoordelings- en reputatiesystemen (Trustpilot, Reviews.io, …)
  • Tracering, geolocatie en GPS-technologie (Cheqroom, Booqable, Twintag, …)
  • Digitalisatie van productkenmerken en/of logistieke flows (Twintag, UNDO, …)
  • Slimme toegangscontrole en beveiliging (RFID, NFC, …)
  • Slimme lockers (Bringme, Eurobox, Olssen, …)

Overweegt jouw organisatie om een bepaalde technologie te implementeren?

Met onze checklist helpen je op weg om zicht te krijgen op de UTAUT factoren. Zo kan je goed afwegen hoe zinvol het is om de technologie al dan niet te implementeren.

(1) Marikyan, D.& Papagiannidis, S. (2023) Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A review. In S. Papagiannidis (Ed), TheoryHub Book. Available at https://open.ncl.ac.uk / ISBN: 9781739604400

(2) Venkatesh et al., 2003 in Marikyan, D.& Papagiannidis, S. (2023) Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A review. In S. Papagiannidis (Ed), TheoryHub Book. Available at https://open.ncl.ac.uk / ISBN: 9781739604400

(3) Venkatesh et al., 2012.

(4) Venkatesh, Thong & Xu, 2012.

(5) Marikyan, D.& Papagiannidis, S. (2023) Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A review. In S. Papagiannidis (Ed), TheoryHub Book. Available at https://open.ncl.ac.uk / ISBN: 9781739604400.

(6) Venkatesh, Thong & Xu, 2012

(7) Chang et al., 2007

(8) Gupta, Dasgupta & Gupta, 2008; Chan et al., 2010

(9) (Venkatesh, Thong & Xu, 2012; Thong et al., 2011

(10) Chauhan & Jaiswal, 2016; Ling Keong et al., 2012

(11) Zhou, Lu & Wang, 2010; Mütterlein, Kunz & Baier, 2019

(12) i.e. Rasheed Gaber, H., & Elsamadicy, A. M. (2021).

Leer het potentieel van technologie voor jouw huur- en deelinitiatief voorspellen

Overweeg je om je deel- en huuraanbod slimmer te maken met behulp van technologie? Wees er dan zeker van dat je klanten, medewerkers, partners en/of andere betrokkenen er ook klaar voor zijn.