Skip to content
Vlaanderen Vlaanderen Circulair

Huren en Delen: Waar voor je geld?

Auteurs Lisa Antonissen (CSI-UGent), Katrien Verleye (CSI-UGent), Marie-Julie De Bruyne (CSI-UGent)

Tal van organisaties experimenteren met huur- en deelinitiatieven in het licht van de circulaire transitie, maar slagen ze er ook in om waarde te creëren voor de verschillende betrokkenen en niet in het minst de consument?

Een eerste onderzoek van het Center for Service Intelligence (Universiteit Gent) in het kader van de Green Deal Huren en Delen toont aan dat consumenten enkel bereid zijn om te betalen voor huur- en deelinitiatieven bij een beduidend lagere prijs dan de nieuwprijs van een product. Echter, prijzen variëren sterk over de verschillende industrieën en soorten producten.

Ter illustratie: om outdoor materiaal en gereedschap - zoals grasmaaiers en kampeertenten – een dag te huren, stellen we vast dat de bereidheid om te betalen varieert tussen de 2% en 15% van de nieuwprijs. In de event sector is de klant zelfs bereid 15% tot 30% van de aankoopprijs te betalen om het product – bijvoorbeeld lampenslingers en pizza ovens – een dag ter beschikking te hebben. Elektronica en huishoudtoestellen, denk aan smartphones, koffiemachines en wasmachines, worden vaker op maandbasis verhuurd. Hierbij wil de consument 2% tot 10% van de aankoopprijs neertellen. In de mode-industrie is een hogere variabiliteit merkbaar. Voor het huren van kinderkleding of een gala outfit zijn consumenten bereid 30% tot zelfs 70% van de aankoopprijs te betalen voor een maand.

Naast de prijs spelen echter nog andere factoren een grote rol. Zo is volgens collega-onderzoekers van UCLouvain en KU Leuven de bereidheid om te huren en delen ook sterk afhankelijk van onder andere het imago van de betrokken organisatie, de toegankelijkheid en de betrouwbaarheid van het aanbod, het gebruiksgemak en de mate waarin huren en delen past in de routines van de consument (meer info: https://doi.org/10.1177/1094670517712877). Ook kan het in de verf zetten van de sociale en ecologische voordelen een rol spelen om consumenten mee te krijgen (meer info: https://doi.org/10.1177/10946705231175937).  

Ook geïnteresseerd om te laten becijferen in welke mate uw consumenten openstaan voor huren en delen en wat ze ervoor willen betalen? Dat kan! Contacteer het Center for Service Intelligence (Universiteit Gent) voor meer informatie via csi@ugent.be.

Auteurs: Lisa Antonissen (CSI UGent) , Katrien Verleye (CSI UGent) and Marie-Julie De Bruyne (CSI UGent)